ADHD - en skønhedsplet på hjernen?

mandag den 18. marts 2013

Elever med ADHD skal have en særlig værktøjskasse


Forskningsprojektet I-DIDAKT 2013 – 2015 har til formål at skabe inklusion af elever med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser, fx ADHD, gennem 12 grundlæggende principper for læring, it-redskaber og virtuelle kommunikationsformer samt relevante didaktiske metoder.

Bag projektet står to lærere, der blandt andet skal udvikle en 'toolbox', som kan sættes sammen, så den passer til den enkelte klasse, elev, lærer eller forældres behov i forhold til inklusion.

Tanken bag projektet er, at elever dels anvender digitale ressourcer til at strukturere deres skoledag, dels anvender forskellige digitale og sociale medier i undervisningen.
Eleverne i klassen skal kunne samarbejde om et fælles emne, men vælge forskellige medieudtryk og deltage uden nødvendigvis at være til stede samtidig i samme fysiske rum. Det handler om medieret virtuel tilstedeværelse.

Gennem I-DIDAKT skal forskere og lærere i fællesskab udvikle en didaktik med it-redskaber, som gør det muligt for alle elever at bidrage fagligt og socialt i undervisningen og skoledagen. I forskningsprojektet skal lærere på tværs af kommuner udveksle erfaringer med it-værktøjer som fx Skype og Kinect (medieret undervisning og deltagelse), Aurasma (augmentet reality), Mobilize-Me og Google (strukturelle støttesystemer).

Projektet er et samarbejde mellem Masteruddannelsen i IKT og Læring ved Aalborg Universitet og tre midtjyske kommuner. I skoleåret 2013-14 udvikles konceptet i Horsens og Favrskov Kommune inden det testes i Herning Kommune i skoleåret 2014-15. Den udviklede toolbox med beskrivelse af redskaber og didaktik til inklusion af elever med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser præsenteres i efteråret 2015.

1 kommentar:

  1. Hejsa.

    Jeg kom lige forbi din side og du har flere spændende ting og en god side. Jeg tænkte på om du havde lyst til at bytte links med min ny oprettet blog. Med denne blog vil jeg prøve at belyse mig til en mere alternativ og teoretiske tilgang til de problemstillinger børn og voksne oplever, når der kæmpes med mindre organisatoriske problemer til større diagnosticerede emner som indlæringsvanskeligheder, ADHD og andre tilstande i autisme spektrum. Denne blog indeholder altså inspiration, debat og spørgsmål til forældre og andre nysgerrige.

    Du kan se min side her: www.a-d-h-d.dk

    Med venlig hilsen
    Allan H Larsen

    SvarSlet