Abstract
Ikt-faciliteret didaktisk koncept for inklusion af børn med ADHD i skolen Abstrakt: | ||
Keywords: ADHD, inklusion, læring, ikt, Design-based Research, Osmotisk Model, læringsteori, kollaborativ læring, Cooperative Learning, Persusive Technology, captology, mobil teknologi, didaktik, kommunikation, deltagelse, læringsteser, læringsheuristikker, socialkonstruktivisme Af Hanne Voldborg Andersen og Henrik Grum, MIL, Aalborg Universitet, 2011 | ||
Elever fra det specialpædagogiske område, herunder børn med ADHD (Attention Deficit Hyperactive Disorder) skal i stigende grad inkluderes i folkeskolens almindelige undervisning. Børn med ADHD har manglende opmærksomhed, forstyrrende hyperaktiv adfærd og er impulsive, hvilket vanskeliggør en inklusion af barnet uden understøttende foranstaltninger. Et studie af diagnosen ADHD, den menneskelige læring samt teknologiske løsninger iværksættes i håbet om at udvikle metoder for inklusion af børn med ADHD. Der udvikles universelle teser for læring, som efterfølgende med baggrund i teori om ADHD og i et kvalitativt casestudie i en dansk folkeskole skaber grundlæggende læringsheuristikker for børn med ADHD. Heuristikkerne anvendes til udvikling af et konceptuelt mobilt læringsdesign, der bygger på principper fra Cooperative Learning og Persuasive Technology. Metodisk anvendes den Osmotiske Model i Design-based Research. Det konkluderes, at et mobilt teknologisk artefakt med tilhørende didaktisk koncept skaber mulighed for inklusion, deltagelse og læring for børn med ADHD. |
Forskningsprojektet iDidakt 2013 - 2015. Inklusion af elever med ADHD gennem 12 grundlæggende principper for læring, it-redskaber og virtuelle kommunikationsformer samt relevante didaktiske metoder.
lørdag den 28. maj 2011
An ICT-facilitated didactic concept for inclusion of children with ADHD in primary and secondary education
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar