Torsdag d 2. februar drager vi til København for at holde et oplæg om vores masterprojekt for de kommende mastere på informationsteknologi og læring.
Vi vil beskrive hele processen fra idé til eksamen.
Forskningsprojektet iDidakt 2013 - 2015. Inklusion af elever med ADHD gennem 12 grundlæggende principper for læring, it-redskaber og virtuelle kommunikationsformer samt relevante didaktiske metoder.
tirsdag den 31. januar 2012
ADHD'er i virtuel praktik
Er brugen af virtuel erhvervspraktik en farbar vej for elever med særlige behov?
Se blogindlægget på Folkeskolen.dk
Se blogindlægget på Folkeskolen.dk
fredag den 16. september 2011
Center for Undervisningsmidler
Vi har takket ja, til at holde foredrag d. 14. marts 2012 på Professionshøjskolen UCC's årskursus om ADHD.
Oplægget hedder ikke overraskende: IKT, ADHD og Inklusion.
Vi glæder os til at formidle vores viden og diskutere med interesserede undervisere.
Oplægget hedder ikke overraskende: IKT, ADHD og Inklusion.
Vi glæder os til at formidle vores viden og diskutere med interesserede undervisere.
Projektfremlæggelse
Der er nu ca. 30 tilmeldte deltagere til vores fremlæggelse onsdag d. 21. september på Søndervangskolen i Hammel kl. 15-17.30.
Tilmelding kan fortsat ske via mail til adhdinklusion@gmail.com.
Pris 150,-
Tilmelding kan fortsat ske via mail til adhdinklusion@gmail.com.
Pris 150,-
Bidrag til Lærebogsprisen 2011
En god dag for Peter.
Om inklusion af elever med ADHD i folkeskolens faglige og sociale læringsfællesskab
I forbindelse med to års studier på uddannelsen Master i ikt og læring ved Aalborg Universitet har vi arbejdet med forskellige perspektiver på hverdagsmestring og læring hos børn og unge med ADHD. Gennem interviews og fremtidsværksteder har vi været i kontakt med forældre til børn med ADHD, folkeskolelærere, støttelærere, pædagoger, speciallærere, specialkonsulenter og psykologer, som alle i høj grad efterspørger mere viden området og efterlyser en mere målrettet og sammenhængende indsats over for den kvarte million danskere, der har ADHD.
Det har inspireret os til at starte en omskrivning af vores masterspeciale fra juni 2011, så vores undersøgelser, diskussioner og anbefalinger bliver til en lærebog for lærer- og pædagogstuderende eller efteruddannelse af begge faggrupper inden for det specialpædagogiske fagområde.
Der er ikke tale om en ny vidundermetode til løsning af de udfordringer og problemer børn og unge med ADHD har. Med bogen lægger vi snarere op til et paradigmeskifte i forhold til, hvordan diagnosen ADHD anskues, hvad det vil sige at inkludere og hvad læring er.
Desuden vil bogen anvise en række konkrete værktøjer, som vil kunne hjælpe børn med ADHD i forhold til skole-, hjemme- og fritidsliv. Værktøjerne samles i et strukturelt didaktisk redskab som sættes i anvendelse i et scenarie med drengen Peter som omdrejningspunkt, således at Peter får en god dag.
Om inklusion af elever med ADHD i folkeskolens faglige og sociale læringsfællesskab
I forbindelse med to års studier på uddannelsen Master i ikt og læring ved Aalborg Universitet har vi arbejdet med forskellige perspektiver på hverdagsmestring og læring hos børn og unge med ADHD. Gennem interviews og fremtidsværksteder har vi været i kontakt med forældre til børn med ADHD, folkeskolelærere, støttelærere, pædagoger, speciallærere, specialkonsulenter og psykologer, som alle i høj grad efterspørger mere viden området og efterlyser en mere målrettet og sammenhængende indsats over for den kvarte million danskere, der har ADHD.
Det har inspireret os til at starte en omskrivning af vores masterspeciale fra juni 2011, så vores undersøgelser, diskussioner og anbefalinger bliver til en lærebog for lærer- og pædagogstuderende eller efteruddannelse af begge faggrupper inden for det specialpædagogiske fagområde.
Der er ikke tale om en ny vidundermetode til løsning af de udfordringer og problemer børn og unge med ADHD har. Med bogen lægger vi snarere op til et paradigmeskifte i forhold til, hvordan diagnosen ADHD anskues, hvad det vil sige at inkludere og hvad læring er.
Desuden vil bogen anvise en række konkrete værktøjer, som vil kunne hjælpe børn med ADHD i forhold til skole-, hjemme- og fritidsliv. Værktøjerne samles i et strukturelt didaktisk redskab som sættes i anvendelse i et scenarie med drengen Peter som omdrejningspunkt, således at Peter får en god dag.
tirsdag den 6. september 2011
Aalborg Universitet skriver 27. juni 2011
IT hjælper børn med ADHD · 27. juni 2011
"It-værktøjer gør det muligt at skabe læringsrum, som tilgodeser børn med en ADHD-diagnose, så de kan fortsætte i en almindelig folkeskoleklasse med deres jævnaldrende kammerater. Det er konklusionen i et helt nyt masterprojekt på Aalborg Universitet.

Læs mere her:
Folkeskolen skriver 3. september 2011
Lærere skaber grundlag for pædagogisk it-værktøj til ADHD-elever
Af: Henrik Stanek
"Med moderne it-værktøjer vil mange børn med ADHD kunne forblive i det sociale og faglige fællesskab i almindelige klasser, konkluderer to lærere i en masteropgave. De har selv et bud på et it-redskab, der kan støtte børnenes læring.
Henrik Grum og Hanne Voldborg Andersen har lavet masterprojektet "Ikt-faciliteret didaktisk koncept for inklusion af børn med ADHD i skolen" på Aalborg Universitet. Som et led i opgaven har de udviklet grundstenen til en helt ny skemaapplikation til tablet-computere. Ved hjælp af simple symboler for dagens aktiviteter skaber applikationen struktur og overblik i ADHD-barnets skoledag.
"Inklusion handler ikke kun om at kunne rumme Peter med ADHD. Man skal også tage hensyn til hans behov", siger Henrik Grum, der til daglig er konsulent og lærer på Akademi for specialundervisning til voksne og unge i Horsens, ASV Horsens. Hans kollega, Hanne Voldborg Andersen er lærer og it-vejleder på Søndervangskolen i Hammel."
Læs resten af artiklen her: http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=69089
Andre har fokus på vores projekt
Vi bliver ofte kontaktet af forældre og lærere til elever med ADHD, som har brug for hjælp til arbejdet med børn med ADHD. Vi håber, at vi i dette efterår kommer videre med vores idéer og får skrevet bogen om, hvordan børn med ADHD kan inkluderes fagligt og socialt i folkeskolens læringsfællesskab. Der vises interesse for projektet mange steder fra, og vi er i dialog med forskellige parter, der ønsker at støtte vores arbejde. Hvis I har lyst til at høre mere om projektet, så fremlægger vi det onsdag d. 21. september på Søndervangskolen i Hammel kl. 15-17.30. Tilmelding sker ved mail til adhdinklusion@gmail.com. Pris 150,-
lørdag den 18. juni 2011
Masterprojekt og eksamen
Torsdag d. 16. juni fremlagde vi masterprojektet "Ikt-faciliteret didaktisk koncept for inklusion af børn med ADHD i skolen" ved eksamen på Master i Ikt og Læring på Aalborg Universitet. Både vejleder Ulla Konnerup (Aalborg Universitet) og censor Anne Gerdes (Syddansk Universitet) fandt vores arbejde velfunderet og værdifuldt, og opfordrede os til at arbejde videre med emnet, idet projektet havde stor relevans i forhold til den aktuelle inklusionsdebat i Danmark. Så nu er vi i tænkeboksen og skal igen prioritere: Skal vi skrive en bog, skal vi udgive papers, skal vi skrive artikler til fagblade, skal vi kontakte udviklere, skal vi søge projektmidler... Senere på dagen fremlagde vi projektet for medlemmer af MIL's aftagerpanel og fandt også her stor interesse for vores arbejde. I forbindelse med eksamen havde vi indrettet et læringsrum for en klasse og illustreret, hvordan vi kunne tilgodese forskellige behov hos en elev med ADHD og skabe mulighed for inklusion og deltagelse i det faglige og sociale fællesskab i læringsrummet.
Præsentation af koncept for inklusion af børn med ADHD |
Indretning med fokus på behov hos barn med ADHD |
Simpel struktur i den analoge udgave - styr på opgaver |
Energi er også vigtig - hjernemad til hjerne på overarbejde |
Vi anvender mange forskellige it-redskaber og udtryksformer |
Alt vores grej læsses ind - inklusiv kuglestol fra Protac |
Fremlæggelse for interesserede medstuderende |
Afprøvning af kuglestol, som omslutter og beroliger kroppen |
Læringsteser øverst er grundlaget for indretning og design |
Etiketter:
eksamen,
læringsrum,
MIL,
Aalborg Universitet
Abonner på:
Opslag (Atom)